ЗАПОЧНАХА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ОБСЪЖДАНИЯ НА УЧЕБНИТЕ ПРОГРАМИ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА И ИСТОРИЯ ЗА II, VI И VIII КЛАС

Начало » Последни публикации

15.02.2016

Първите обществени обсъждания на новите учебни програми по български език и литература и история  и цивилизации за втори, шести и осми клас започнаха днес във Враца с участието на директори, учители, родители и експерти от областите Враца, Монтана, Видин, Плевен и София-област. В дискусиите, освен експерти от дирекция „Образователни програми и образователно съдържание“, участва и заместник-министърът на образованието и науката Диян Стаматов.

Стаматов коментира, че сроковете за обсъждане на програмите за трите класа са кратки, но това се налага от факта, че за изготвянето на качествени учебници в Закона за предучилищното и училищното образование  също са разписани ясни срокове. За да има добри учебници за учебната 2017/2018 г., когато ще влезе в сила реформата за втори, шести и осми клас, трябва да намерим съгласие по учебните програми сега до средата на март, посочи той. По думите му до момента към Министерството на образованието и науката не са подадени никакви писмени становища.

Заместник-министърът беше категоричен, че законът няма да се отлага и сроковете ще се спазят. Този закон буксуваше 15 години - тъкмо тръгне и се връща, не можем да си позволим това повече, законът е факт и сроковете ще бъдат спазени, заяви той.

Над 696 000 записани ученици има в края на първия учебен срок в цялата страна, но 5491 са заминалите за чужбина  за този срок. Тези деца едва ли ще се върнат, ако всички ние от българската образователна система не я променим, за да предоставя възможности на децата, каза Стаматов. Той коментира още, че децата винаги ще са с една крачка напред с технологиите, но забраната за телефоните трябва да важи за всички училища.

Акцент в представената от Министерството презентация беше фактът, че с новите учебни програми от пети до десети клас се създава ясна връзка както в надграждането на знанията по самия предмет, така и между различните предмети.

Българска литература ще се изучава повече от четири години - изцяло в VII, X, XI и XII клас, но също и с отделни текстове в останалите класове. Досега такъв акцент върху българската литература не е имало и разпределениeто ще се фокусира именно върху нея заради външното оценяване, посочиха още експерти от МОН.

За първи път в програмата е разписано ясно разпределение между часовете за литература и часовете по български език. Това ще реши проблемите с грамотността. Обособени са часове и за комуникационни способности по няколко часа седмично, за да може децата да добият умения и за справянето си като граждани в реални ситуации. 

В дискусията бяха обсъдени и творбите в шести клас, които породиха обществени спорове. От МОН посочиха, че „История славянобългарска“ ще се учи в първия гимназиален етап по литература, както и по история и цивилизация в прогимназиалния и първия гимназиален етап. "Родната реч" на Иван Вазов ще се преподава в началния етап, а "Хайдути" на Христо Ботев в пети клас. Обсъждания имаше относно сложността на произведението на Елин Пелин "Косачи" за шести клас, като участващите в дискусията се обединиха около разбирането, че разказът трябва да остане в програмата. Много учители посочиха, че в тази възрастова група е важно у децата да се създават и общочовешки ценности.

Обсъжданията за програмите по история и цивилизации продължават днес следобед във Враца.

 

Национална електронна библиотека на учителите
Национален портал за ориентиране на учениците
Национална информационна кампания „Живот без насилие за всяко дете“
Психолози от системата на предучилищното и училищното образование ще оказват психологическа подкрепа на ученици, учители и родители, които срещат различни трудности, породени от кризата с разпространението на Covid-19.
Портал за наука
EURAXESS България
EQAVET: VIREO 2 PILOT“ по програма Еразъм+
Национална платформа „Наука-бизнес“