МИНИСТЪР КУНЕВА: ЗА ДУАЛНОТО ОБУЧЕНИЕ Е ВАЖНО ДА РАЗРАБОТИМ ПЛАН ОБЩИНА ПО ОБЩИНА

Начало » Последни публикации

22.02.2016

За да заработи дуалното обучение отвъд пилотните проекти, е необходимо да разработим план община по община, където да се свържат бизнес, местна власт и образователни институции в лицето на професионалните гимназии. Това заяви вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева на организираната от в. "24 часа" конференция „Учи, за да работиш", посветена на дуалното обучение в България. 

По думите на министър Кунева в момента осъществяването на проекти до голяма степен зависи от инициативността на даден директор, на даден бизнес или даден кмет. Това, от което най-много се нуждаем, е  да свържем тези звена. И тук вярвам е нашата роля - на Министерството на образованието и науката, на Министерството на труда и социалната политика и на Министерството на икономиката. Заедно с бизнеса да разчертаем община по община къде какви професионални гимназии има и какъв бизнес, и да свържем предлагането с търсенето, заяви Кунева. 

Кунева беше категорична, че политическата воля за въвеждането на дуалното образование е налице, а анализите показват, че то е крайно необходимо в момента. Тя  цитира данни, че в следващите години до 2018 г. търсенето  на  труд,  изискващо  средно  образование ще  обхваща  70%  от работните места. Броят на работните места се очаква да се увеличи с близо 83 000 и да достигне повече от два милиона души. Ще се търси и все по-специализирано образование и учения, които могат да се добият само през практика. 

Кунева обобщи и какви пилотни проекти са стартирали тази година и какви ще започнат от следващата учебна година.  В момента по Българо-швейцарската програма за сътрудничество по проекта Домино са включени 5 професии. През учебната 2015-2016 година се провежда дуално обучение по професиите „Машинен техник“ и „Техник-технолог в хранително-вкусовата промишленост“ в Казанлък с 45 ученици и в  София с 31 ученици. От септември 2016 г. ще има обучение по професиите „Готвач“, „Електротехник“  и „Техник на енергийни съоръжения и инсталации“. 

По австрийския проект „Дуално обучение в България“ се извършва обучение по 2 професии: „Мехатроника“ в Габрово за 26 ученици и „Икономист“  в София за 27 ученици. За следващата учебна година МОН има предложения за разкриване на три професии в професионалните гимназии в Ямбол, Габрово и София.

Имаме и пилотен проект по заявка и с финансиране от българския бизнес - фирми от Сдружение на предприемачите в Панагюрище осигуряват дуално обучение по 4  професии:„Минен техник“, „Машинен техник“, „Техник на прецизна техника “ и „Техник  по транспортна техника“  за  38 ученици. За следващата година разработваме проекти с бизнеса във Враца, посочи още Кунева. 

Национална електронна библиотека на учителите
Национален портал за ориентиране на учениците
Национална информационна кампания „Живот без насилие за всяко дете“
Психолози от системата на предучилищното и училищното образование ще оказват психологическа подкрепа на ученици, учители и родители, които срещат различни трудности, породени от кризата с разпространението на Covid-19.
Портал за наука
EURAXESS България
EQAVET: VIREO 2 PILOT“ по програма Еразъм+
Национална платформа „Наука-бизнес“