МИНИСТЪР КУНЕВА: ЩЕ НАМАЛИМ НОЖИЦАТА ВЪВ ФИНАНСИРАНЕТО НА УНИВЕРСИТЕТСКИТЕ СПЕЦИАЛНОСТИ

Начало » Последни публикации

09.09.2016

Министерството на образованието и науката разработва механизми за намаляване на ножицата във финансирането на специалностите в университетите, съобщи днес вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева.

Тя обясни, че държавната субсидия на направление „Медицина“ е 10 пъти по-голяма от тази на „Педагогика“. В Европейския съюз разликата между най-ниско и най-високо финансираните специалности е около 6 пъти. Министър Кунева заяви, че при срещата си със Съвета на ректорите, финансирането на висшето образование е било основна тема и припомни, че план-приемът за тази академична година е бил редуциран с 9000 места. „Министерството има за цел да въведе критерии за качество и за доказване на нуждата от разширен прием, така че пазарът на труда да срещне пазара на образованието. В пазара на образование има големи възможности за реализация на специалности като право, икономика и туризъм. Ако видите пазара на труда, едва 20% от завършилите туризъм са се реализирали. Университетите трябва да преценят кои са добрите им специалности и кои не дават добра реализация. Нашето желание е да стимулираме най-добрите. Висшето образование има една цел - след ползотворно учене да си намериш работа“, добави вицепремиерът.

Преди няколко дни Кунева представи доклад за ученето през целия живот. Според него, българинът престава да учи на 31-32 години, което, по думите й, е лош прогностичен белег за икономиката. „Ако ученето през целия живот минава през университетите, то това е възможост за тях. Те трябва да предоставят нови образователни услуги, например за хора с активна кариера“, заяви тя. Вицепремиерът припомни, че провежданата политика за тройно увеличение на студентите от българската диаспора е изключително позитивна и тя ще продължи.

Министър Кунева беше категорична, че образователната система е готова за старта на учебната година. „Зад всеки образователен стандарт стоят усилията на целия екип на МОН. Много силен акцент сложихме върху общественото им обсъждане. Няма стандарт, който да не е бил обсъждан и да не са взети предвид всички мнения. Задачите ни са безпрепятствено стартиране на новия Закон за предучилищното и училищното образование. Казах, че няма да допусна хаос и днес мога да заява, че всички мерки са взети. Наистина положихме много големи усилия. Готови сме за началото на учебната година“, каза тя. Министърът обясни, че са преодолени големи трудности и припомни, че през февруари екипът й е заварил три готови стандарта, а за стартирането на учебната година са били необходими още 11-12 стандарта, които вече са факт.

„Имаме горещ телефон за реформата и имейл - ще отговорим на всички въпроси. Молбата ми е: питайте Министерството на образованието и науката за всичко - от разликата между учебник и помагало, кой прави избора им и др“, добави още тя. Броят на първокласниците тази година ще е 66 611 или със 700 по-малко от предходната учебна година. Броят на учениците в дневна форма ще е 719 000. Около 30 училища ще започнат годината с ремонт. В тях има създадена организация за обезпечаване на учебния процес и пропуснати часове няма да има.

 

Национална електронна библиотека на учителите
Национален портал за ориентиране на учениците
Портал за наука
Национална информационна кампания „Живот без насилие за всички деца“
Психолози от системата на предучилищното и училищното образование ще оказват психологическа подкрепа на ученици, учители и родители, които срещат различни трудности, породени от кризата с разпространението на Covid-19.
Не си сам
EURAXESS България
EQAVET: VIREO 2 PILOT“ по програма Еразъм+
Национална платформа „Наука-бизнес“