ЧЕТИРИ ПРИОРИТЕТА ЩЕ РЪКОВОДЯТ РАБОТАТА НА СЛУЖЕБНИЯ ЕКИП В МОН

Начало » Последни публикации

06.02.2017

Четири основни приоритета ще ръководят работата в МОН в мандата на служебното правителство, обяви пред журналисти министърът на образованието и науката проф. Николай Денков. В сферата на средното образование усилията ще се насочат към подготовката на държавните зрелостни изпити, националното външно оценяване и приема след завършено основно образование. През следващите два месеца служебният екип ще подготви финален вариант на Националната стратегия за развитие на научните изследвания и актуализиран проект за изменение и допълнение на Закона за развитие на академичния състав. От изключителна важност е и Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ (ОП НОИР).

Проф. Денков пое ангажимент също при предстоящите избори МОН да осигури нормалната работа на избирателните секции в училищата.

Приоритетът, свързан със средното образование, обхваща дейности, които засягат десетки хиляди учители, ученици и родители, аргументира избора си министърът. Организацията и вече обявените дати за националното външно оценяване и държавните зрелостни изпити няма да се променят. Матурата по български език и литература ще бъде на 19 май, а по втори задължителен предмет по избор – на 22 май.

„Вече е в ход процедурата за възлагане на подготовката на изпитните материали. Ясен е и графикът на дейностите. Така че не би трябвало да има проблеми по отношение на организацията както на държавните зрелостни изпити, така и на националното външно оценяване и на приема след основно образование“, заяви заместник-министър Мария Гайдарова.

Екипът на МОН ще обърне специално внимание на Националната стратегия за развитие на научните изследвания, защото тя е основно изискване за изпълнение на ОП НОИР. До два месеца министерството на образованието и науката е длъжно да представи финален вариант, който да бъде приет от Министерския съвет и внесен в 44-ото Народно събрание веднага след неговото сформиране. 

Съвсем малко време не достигна на 43-ия парламент да приеме окончателно поправките в Закона за развитие на академичния състав. По време на служебния мандат МОН ще актуализира законопроекта, като използва всичко постигнато в тази посока до момента.

„Един от най-важните елементи в предложените промени е определянето на минимални изисквания за заемане на академичните длъжности „доцент“ и „професор“ и за присъждане на научните звания „доктор“ и „доктор на науките“. Не може да има универсални минимални изисквания, те са различни за различните научни направления. Нашата задача е да разработим специфични минимални изисквания за всяка отделна област и ние вече работим по този въпрос“, поясни заместник-министър Иван Димов.

„Подготвяните промени в Закона за развитие на академичния състав са част от изпълнението на плана за действие по Националната стратегия за развитие на висшето образование и са в синхрон с нея“, подчерта министър Денков.

Служебният екип на МОН има нужда от още малко време, за да посочи точно проблемите в ОП НОИР и възможните решения. През тази седмица предстоят две срещи с представители на Европейската комисия (ЕК). В следващите дни се очаква също одитният доклад на ЕК за състоянието на оперативната програма при проверката през октомври 2016 г. Министър Денков обеща да представи подробно пред медиите констатациите в доклада и конкретните мерки, свързани с тях.

„Трябва да продължим разработването на процедурите за набиране на проектни предложения по ОП НОИР. Целта е да се ускори процесът по договаряне. Защото в началото на третата година от програмния период сключените договори са едва 116 на обща стойност 324 млн. лв., което е 24% от бюджета“, добави заместник-министър Ваня Стойнева. Като следваща важна задача тя посочи ускоряването на плащанията към бенефициентите. Към 31 януари т.г. са разплатени само 39 млн. лева или 2.8% от бюджета на програмата.

Национална електронна библиотека на учителите
Национален портал за ориентиране на учениците
Портал за наука
Национална информационна кампания „Живот без насилие за всички деца“
Психолози от системата на предучилищното и училищното образование ще оказват психологическа подкрепа на ученици, учители и родители, които срещат различни трудности, породени от кризата с разпространението на Covid-19.
Не си сам
EURAXESS България
EQAVET: VIREO 2 PILOT“ по програма Еразъм+
Национална платформа „Наука-бизнес“