143 ДЕЦА МИГРАНТИ УЧАТ В БЪЛГАРИЯ

Начало » Последни публикации

24.02.2017

143 деца мигранти учат в български училища. Това съобщи днес министърът на образованието и науката проф. Николай Денков по време на международна конференция на тема „Пътят на мигрантите – проблеми и решения в интегрирането им чрез образователни системи“. От записаните в началото на учебната година 119 ученици в училищата 113 са завършили успешно първия срок. 24 деца са записани в детски градини.

Децата, търсещи или получили международна закрила, имат нужда от образование и професия, но също така и от човечност и съпричастност.  А за нас като общество интеграцията им е най-сигурна защита срещу тяхната радикализация, посочи министър Денков.

Той съобщи, че Министерството на образованието и науката е изготвило две много важни наредби, които гарантират безплатно образование и обучение в държавните и в общинските детски градини и училища. Те позволяват децата, които не разполагат с документ за завършен образователен етап, да валидират компетентности за завършен период от училищното обучение или за завършен клас или етап от основната степен на образование, както и за клас от първи гимназиален етап или цял първи гимназиален етап. Съществуващите все още проблеми при преценката в кой клас да бъдат записани децата ще бъдат отстранени с нова Наредба за условията и реда за приемане и обучение на лицата, търсещи или получили международна закрила, която е в процес на разработване.

Както на всички деца в нашата страна, чийто майчин език не е българският, така и на децата мигранти се осигурява  допълнително обучение по български език, за да могат успешно да продължат образованието си и да се адаптират, посочи министър Денков. Това е регламентирано в държавния образователен стандарт за усвояването на българския книжовен език и в стандарта за финансирането на институциите, който скоро ще е готов. По една от операциите на оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ - за образователна интеграция, също са предвидени допълнителни обучения по български език и занимания за учениците от етническите малцинства и търсещите закрила. Децата са включени и в проекта „Твоят час“ за извънкласни дейности, където получават допълнителна подкрепа. За да се облекчи работата на учителите, през 2016 г. са проведени специални обучения за работа с търсещи международна закрила деца, съвместно с Върховния комисариат на бежанците към ООН и по националната програма „Развитие на педагогическите специалисти“. През април 2017 г. ще има и обучение на учители за преподаване на българския език като чужд.

Учениците мигранти полагат усилия, чувстват се добре сред съучениците си в България. Всяка допълнителна подкрепа им е полезна, каза министърът. Той посочи училищата „Васил Левски“ и „Филип Станиславов“ в София, както и в харманлийското село Иваново като успешен пример за интеграция на децата. Според проф. Денков грозни протести като този в Широка лъка срещу приемането на двама младежи от Афганистан поставят важна задача не само пред образователната система, а пред цялото ни общество – децата да бъдат възпитавани в солидарност и споделяне на ценности, в уважение към различния и страдащия.  

Не трябва да спираме да търсим работещи механизми  заедно – държавни институции, синдикати, неправителствени организации, местна общност. Не на последно място очакваме подкрепа и от медиите, от които в голяма степен зависи да популяризират добрите примери и да осъждат необоснованата агресия към жертвите на войната, посочи министър Денков.

 

Национална електронна библиотека на учителите
Национален портал за ориентиране на учениците
Национална информационна кампания „Живот без насилие за всяко дете“
Психолози от системата на предучилищното и училищното образование ще оказват психологическа подкрепа на ученици, учители и родители, които срещат различни трудности, породени от кризата с разпространението на Covid-19.
Портал за наука
EURAXESS България
EQAVET: VIREO 2 PILOT“ по програма Еразъм+
Национална платформа „Наука-бизнес“