ИНФОРМАЦИЯ във връзка с публикуван Одит на Сметната палата за изпълнението на Национална програма “Оптимизация на училищната мрежа” и свързани с него публикации в медиите

Уважаеми госпожи и господа,

Във връзка с публикуван Одит на Сметната палата за изпълнението на Националната програма “ Оптимизация на училищната мрежа” и свързани с него публикации в медиите, Ви предоставяме следната информация:

Чрез програмата се осигуряват средства за обезщетения на учителите, на целия педагогически и непедагогически персонал на училища, които се закриват и се осигуряват средства за приемащи училища.

Одитът на Сметната палата съдържа бележки и препоръки за подобряване на ефективността на програмата. В одита ясно се проследени финансовите средства по програмата, които са предоставени на общините и училищата с корекция по бюджетите на общините, директно от МФ по предложение на МОМН. В този смисъл средствата не преминават през МОМН. Две са основните дейности, по които се предоставят средства по програмата:

  1. Подобряване на условия в приемащите училища при закриване на училище (средствата се предоставят на общините) – 17,5 млн. лв. за одитирания период 2009-2011 г. (за 87 закрити училища).
  2. Изплащане на обезщетения на персонала при прекратяване на правоотношенията и заместване на отсъстващи учители (целево на училища чрез бюджетите на общините) – 45,2 млн. лв. Средствата се предоставят въз основа на реално изплатените обезщетения от училищата. 6,3 млн. лв. са предоставени по мярката „Без свободен час” за заместващи учители с цел намаляване броя на пропуснатите часове.

Програмата е изключително важна при прилагането на делегирани бюджети, тъй като чрез нея бе спомогнато процесът на оптимизация и преструктуриране на училищната мрежа и на персонала да се осъществи относително безболезнено. Програмата се ползва с широка подкрепа от страна на директорите, представителите на общините и социалните патньори. Основните искания, постъпили в МОМН за подобрения на програмата, са в посока разширяване на обхвата на програмата към детските градини.

Според доклада на Сметната палата като критика са отбелязани четири основни точки:

  1. Ниска ефективност на модула за оптимизация на училищната мрежа – според одиторите през одитирания период са закрити по-малко училища, отколкото през 2008 г. и отколкото е прогнозирано.
    След закриването на голям брой училища през 2008 г., в следващите години броят на закритите училища намалява. Закриването на училища става по предложение на общините, министърът на образованието, младежта и науката само приема или отхвърля техните предложения, а програмата съществува с цел да подпомага процеса.
  2. Съществуваща възможност за дублиране на учениците или вписване на несъществувaщи бройки.
    МОМН и РИО правят ежедневни проверки за несъществуващи ученици. Напомняме, че в система със 780 000 ученици и над 2500 училища, съществува вероятност от единични грешки и в МОМН се полагат усилия да бъдат сведени до минимум.
  3. Парите са изразходвани от общини за други цели (посочват се четири общини, които ще възстановяват средствата). Сметната палата има финансово-контролни правомощия да извършва проверки на място относно целевото разходване на средствата. По отчетите, които общините представят в МОМН, всичко е изразходвано по предназначение. Експертите на МОМН са изготвили и изпратили отчети за изпълнението на програмата за 2009 и 2010 години и в момента подготвят отчета за 2011 година.
  4. Пропуски в работа на МОМН.

МОМН осъществява контрол в рамките на своите правомощия.

Национална програма „Оптимизация на училищната мрежа” е механизмът, чрез който се регулират процесите на адаптиране на образователните структури не само към интересите и потребностите на децата и учениците, но и към спецификата на всеки отделен регион в страната ни.

Национална програма “Оптимизация на училищната мрежа” има за цел:

  • Осигуряване възможност на всяко дете и ученик да получи съизмеримо по качество образование.
  • Развиване на ефективна и оптимална мрежа от училища, отговаряща на интересите и способностите на децата и учениците и на социално-икономическия профил на региона.
  • Повишаване ефективността на публичните разходи за образование, включително чрез оптимизиране на вътрешната структура на училищата.

Споделете

GoTop