МИНИСТЪР АНЕЛИЯ КЛИСАРОВА: ОБРАЗОВАНИЕТО Е ПРИОРИТЕТ НА ЦЯЛОТО ОБЩЕСТВО, ТО Е НАДПАРТИЙНО

Министърът на образованието и науката проф. Анелия Клисарова е готова да се срещне със студенти – и протестиращи, и непротестиращи, за да обсъди с тях приоритетите в стратегията за висшето образование, разпределението на средствата, реформите в сектора.

Това обяви тя в ефира на bTV тази сутрин. Проф. Клисарова добави, че очаква всички групи за среща във вторник следващата седмица.

„В университетите съм от 30 години, първо бях студентка, после преподавател и винаги съм мислила, че студентите трябва да имат гражданска позиция – те са млади, интелигентни хора и трябва да я изразяват, но въпросът е къде”, коментира министър Клисарова.

„Бих посъветвала всички да работим, за да излезем от тази трудна ситуация” – така тя отговори на въпрос на студентите по отношение на оставка на правителството. „Трябва ли образованието да е политическо? Това правилно ли е? Не е ли образованието приоритет на цялото обществото? Не е ли то ключов фактор? За това трябва да търсим консенсус между всички политически сили, образованието трябва да бъде ангажимент на цялото общество. Ако имаме образовани хора, то тогава намалява младежката безработица, развива се икономиката и това е ключът за развитие на цялата държава”, коментира проф. Клисарова.

По думите й обявяване на нулева година в университетите ще попречи на всички – и на протестиращите студенти, и на тези, които са против, и на преподавателите. Тя обясни, че всеки ректор и ръководство на университет сами трябва да решат как да бъде наваксван пропуснатия учебен процес.

„В бюджет 2014 образованието наистина е приоритет. В тази трудна ситуация виждате, че не само не беше намален, а беше увеличен със 100 милиона. Кое е обаче същественото в случая – не се дават пари на ведомството, на министерството, за да ги разпределя то. Тези пари са в централния бюджет и ще бъдат дадени за политики. Много е важно средствата, които имаме как ще ги вложим, за да има максимален ефект от тях. За мен това е по-важно отколкото самата сума като такава”, заяви още министърът на образованието.

Тя обясни, че при финансирането на висшите училища вече ще се отчита един много важен показател, а именно реализацията на студентите в отделните професионални направления на пазара на труда.

Министърът на образованието говори и по темата за делегираните бюджети в системата на средното образование. Тя обясни, че предвидената оптимизация ще позволи всеки директор, при добър мениджмънт, да мотивира учителите да участват ефективно и активно в учебния процес. Тя припомни, че се предвижда увеличение на единния разходен стандарт за деца със специални образователни потребности – между 5 и 7 процента. Пак толкова е повишението и за професионалните училища.

„Отпадането на децата от училище е изключително тежък проблем и неслучайно се вземат мерки в тази посока, не случайно има и цяла стратегия за намаляване на отпадналите деца от училище. Тук е мястото на двата ключови елемента – първо масовото обхващане на 5 и 6-годишните деца в предучилищна възраст, така че те да могат да научат добре български език, да се научат на устойчиво внимание и да бъдат подготвени за първи клас. И вторият момент е въвеждането на дуалната система – съчетава обучение с практика, за която говорим”, обясни министър Клисарова. И добави, че практика в реална среда ще мотивира много ученици да останат, за да получат нужното образование, а след това и работа.

На въпрос на водещите за недостига на медицински кадри министър Клисарова отговори: „Единният разходен стандарт в професионално направление медицина е най-висок, недостигът на лекари се дължи на това, че една голяма част не остават в България, а отиват в чужбина. И това е големият проблем. Това, което трябва да свършим, е да направим нормален режим за специализация, за условия за работа на тези млади хора”. И добави, че в момента се работи по промени в Наредба 34 за специализациите, които ще бъдат обсъдени с ректори и със студентите от медицинските специалности.

Споделете

GoTop