МИНИСТЪР КЛИСАРОВА: ОТДАВАМЕ ГОЛЯМО ЗНАЧЕНИЕ НА СТРАТЕГИЯТА ЗА РАЗВИТИЕ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ КАДРИ

МИНИСТЪР КЛИСАРОВА: ОТДАВАМЕ ГОЛЯМО ЗНАЧЕНИЕ НА СТРАТЕГИЯТА ЗА РАЗВИТИЕ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ КАДРИ

На 19 ноември 2013 г. в МОН се проведе заседание на Обществения съвет към министъра на образованието и науката за обсъждане на начален вариант на проект на Национална стратегия за развитие на педагогическите кадри (2014 – 2020). Обсъждането на проекта бе открито от заместник-министър Атанаска Тенева. „Тази стратегия бе разработена с голямо желание. Благодаря на целия екип!“, сподели министърът на образованието и науката проф. Анелия Клисарова. Тя подчерта: „Ако искаме да имаме модерно образование, трябва да имаме ефективни учители. Те са ключ към постигане на високо качество на знания у учениците. А целта ни е да повишим функционалната грамотност на нашите деца и това няма как да не мине през преподавателите“. Според министър Клисарова и най-модерната техника – зали, интерактивни дъски, интернет платформи и дистанционно обучение – всичко това е необходимо, но не е достатъчно, ако ги няма учителите.

Презентация на проекта направи заместник-министър Мукаддес Налбант. „Времевият хоризонт на Стратегията е 2014 – 2020 г. и е съобразена със стратегическите цели, заложени в „Европа – 2020“ и „България – 2020“. Тя изтъкна, че всеобхватното, достъпно и качествено образование и обучение в училищното образование не може да се постигне без педагогическите кадри.

Обществената значимост на учителската професия, необходимостта от повишаване на нейния авторитет и социален статус и тенденциите, свързани с възрастовата характеристика на кадрите, налагат необходимостта от реализиране на специални политики и свързаните с тях мерки, обърна внимание по време на презентацията си г-жа Налбант.

Стратегията предвижда мерки за професионално развитие на всички педагогически кадри, специални мерки за мотивирането, привличането и задържането на младите педагогически кадри в професията, актуализиране и промяна на нормативната и институционална среда; въвеждане на професионални стандарти за педагогическите кадри, обвързани със системата на контрол на качеството, диференцирано заплащане и професионално развитие; утвърждаване на единна и непротиворечива система за подготовка и повишаване на квалификацията; разработване на система на модулен принцип за дистанционно електронно обучение без откъсване от работа и семейство; създаване на конкурентен пазар на квалификационните услуги чрез въвеждане на информационен регистър на обучителните организации, на техните програми и услуги; организиране на широк обществен дебат за включване на учителската професия в списъка на регулираните професии; целеви стипендии за студенти, подготвящи се за учители; мотивиране на зрелостници за насочване към педагогически специалности. Всички тези мерки ще са със съответната финансова обезпеченост.

Общественият дебат, предложен във връзка с идеята учителската професия да стане регулирана, е за да не може автономността на висшите училища да се окаже пречка за въвеждане на държавен стандарт за педагогическите кадри, поясни г-жа Налбант.

Предвижда се и сериозен социален пакет за учителите, като първата стъпка в това отношение е заложеното в проекта за бюджет – пътни разходи за учителите в държавните и общинските училища – увеличение с 4 млн. лв, подчерта заместник-министър Налбант.

Първи стъпки в това отношение са и увеличаването на средствата за национални програми за привличане и задържане на педагогическите кадри.

Председателят на Синдиката на българските учители г-жа Янка Такева и други участници в обсъждането също подкрепиха необходимостта от включване на учителската професия в списъка на регулираните професии.

Споделете

GoTop