МИНИСТЪР КЛИСАРОВА: ПРЕДВИДЕНИ СА СРЕДСТВА ЗА МОТИВАЦИЯ НА МЛАДИ УЧИТЕЛИ И УЧИТЕЛИ С ДОБРИ ПОСТИЖЕНИЯ

МИНИСТЪР КЛИСАРОВА: ПРЕДВИДЕНИ СА СРЕДСТВА ЗА МОТИВАЦИЯ НА МЛАДИ УЧИТЕЛИ И УЧИТЕЛИ С ДОБРИ ПОСТИЖЕНИЯ

„И преди и сега съм на становището, че университетът не е място за политика. Университетът е място младите хора да получават знания и умения, за да могат да се реализират в живота“, това коментира в предаването „12 плюс 3“ на БНР министърът на образованието и науката проф. Анелия Клисарова по повод повторната окупация на СУ „Климент Охридски. Тя подчерта, че правителството е приело образованието за приоритет и го е доказало с бюджета за тази година. „Ролята, според мен, на младите хора и на преподавателите и на всички, които зависят и искат да участват в политиката на образованието е да изразят становище, да изразят мнение и да вървим заедно напред. Не зная защо и се питам, след като вече повече от месец стратегията за развитие на висшето образование е на страницата на МОН младите, ранобудните или други студенти не изразят своето становище по нея, да кажат това не е вярно, това не е правилно или искаме това“, каза министър Клисарова.

Тя представи накратко и разговорите си с министъра на образованието на Сингапур, по чиято покана тя посети страната миналата седмица. Години наред държавата държи първи места в международните изследвания PISA.

„Имах много интересни срещи, презентации, дискусии, там. Вече обсъждаме със заместник-министрите какво можем да вземем като опит от Сингапур, за да подобрим резултатите на нашите деца. Обикновено за PISA говорим, когато излязат резултатите. Темата е изключително актуална първият месец, а на втория изместваме фокуса. Амбицирала съм се да не изместваме фокуса, напротив да работим, за да можем да подобрим условията, така че децата да се развиват в правилна насока и да показват добри резултати, без да изпадаме в крайности обаче“, продължи министър Клисарова. По думите съвременните технологии позволяват и вече има договорки нашите учители да обменят опит с колегите си от Сингапур. „ Интересно беше, че техните учители изявиха желание за контакт с българските, защото считат, че има какво да научат. Особено впечатлени са от резултатите по математика и по физика, които нашите умни деца, показват на световните олимпиади“, обясни министърът.

По темата с увеличение на учителските заплати проф. Клисарова коментира, че това зависи и от директорите на училища, защото те са тези, които се разпореждат с делегираните бюджети. Тя припомни, че тази година има увеличение на единните разходни стандарти за професионалното обучение, което отваря възможности за по-високи делегирани бюджети. „В тези 100 млн. лева допълнително, заделени в централния бюджет се разпределят и средства, които да мотивират младите учители и учители с по-високи постижения. В момента разработваме формули и възможности за разпределението на тези средства от първи юли“, каза още министърът.

Тя беше категорична, че в никакъв случай закoнопроектът за училищното образование няма да е тайна. „В момента по него се работи. И аз искам да стане по-бързо, но не бива да допускаме грешки, защото ако допуснем грешка сега, вярвайте ми тя ще се появи след десет години, затова много ясно, точно обсъждаме отделните теми, отделните възможности, така че да намерим оптималният вариант за всички“, каза проф. Клисарова. Според нея има много дискусионни въпроси, които трябва внимателно да бъдат обсъдени.

„Много е сериозен въпросът относно дисциплината. Досега, в нито един закон, няма предлагани мерки за по-строгата дисциплина на учениците – докъде трябва да стигат тези мерки, до колко трябва да са строги, трябва ли да лишим учениците от тяхната свобода. Те трябва да имат права, но все пак трябва да имат и задължения – тема, която трябва да обсъдим с родителите, да вземем мнението на психолози, на учениците, заяви проф. Клисарова и добави, че законопроектът ще бъде представен за широко обществено обсъждане.

Споделете

GoTop