МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: ДИГИТАЛНАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА КУЛТУРА Е ВАЖНА КОЛКОТО И ДОСТЪПЪТ ДО ДИГИТАЛНИ УСТРОЙСТВА

МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: ДИГИТАЛНАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА КУЛТУРА Е ВАЖНА КОЛКОТО И ДОСТЪПЪТ ДО ДИГИТАЛНИ УСТРОЙСТВА

Кодът на бъдещето в образованието са дигиталните умения и иновациите в училище. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев днес в приветствието си към участниците в майсторския клас „Класната стая на 21 век – умения, иновации, технологии“ в Пловдив, където бяха обменени добри практики.

Министърът изтъкна, че иновативните проекти, които тръгват в 184 училища, ще бъдат насърчавани, но и оценявани предпазливо. Нямаме гаранция, че всички иновации ще са полезни, но това е пътят. Системата на образованието е консервативна и ние трябва да подхождаме предпазливо към всяка иновация, но в същото време динамичното развитие ни налага постоянно да търсим иновации и да се развиваме, каза Вълчев.

Министърът смята, че повече ученици трябва да бъдат мотивирани да придобиват математически и дигитални компетентности, да се разширява обучението в информационните технологии и да се подготвят повече учители за работа в дигитални класни стаи. „Рецептата не е тотална дигитализация, а повече ученици да имат дигитална образователна култура – да прекарват времето си в пространството с образователно любопитство, да се задълбочават – дигиталните компетентности са свързани с дисциплиниране на ума, посочи министър Вълчев.

Той подчерта, че от математическите и дигитални компетентности зависи бъдещето, защото повечето бъдещи професии ще ги изискват. „Професията, която няма да изчезне, е учителството. Сигурно е, че ще имаме нужда от добри и мотивирани учители, подготвени за работа в дигитално общество. Учителите са тези, които ще ни подготвят за по-доброто общество, когато ние ще имаме нужда от дигитални умения“, посочи министър Вълчев.

Той отбеляза, че тази година МОН стартира първата съвместна с бизнеса програма „Обучение за ИТ кариера“. С нея ще бъдат подготвени ученици за професията „Приложен програмист“. Правят се и обучения на учители, които да работят в клас с информационни технологии.

„Трябва да се образовате, иначе няма да се справите с професиите на бъдещето. Вече няма нискооквалифицирана работа“, заяви пред учителите Тон Дайф, президент на Световния образователен форум. Днес човек преминава от една работа на друга и трябва да учи през целия живот, каза Дайф.

Той говори и за необходимостта децата да бъдат изслушвани и разбирани, за да бъдат ангажирани с образование. Децата искат да виждат нещата как се случват, трябват им повече време, повече неща от един учебник, не искат ангажименти. Имам нужда някой да повярва в мен, нуждая се от промяна, казва ученик в презентацията на Дайф.

„Електронните учебници в момента са допустими само като допълнителна възможност. Няма страна в ЕС, която да е въвела само електронни учебници. Няма и страна, която да учи без учебници на хартия“, заяви министър Вълчев в отговор на журналистически въпрос за възможностите за олекотяване на ученическите раници. Според министъра има варианти само учителите да ползват лиценза за учебника и да предлагат онлайн съдържание на интерактивна дъска.

Споделете

GoTop