МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: НОВИТЕ УЧЕБНИЦИ ЩЕ БЪДАТ В КЛАСНИТЕ СТАИ ЗА 15-И СЕПТЕМВРИ

МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: НОВИТЕ УЧЕБНИЦИ ЩЕ БЪДАТ В КЛАСНИТЕ СТАИ ЗА 15-И СЕПТЕМВРИ

В 22 училища ремонтите няма да са приключили преди първия учебен ден

Участие на министър Вълчев в предаването „Преди всички“ по програма „Хоризонт“ на БНР

Много са промените в образованието преди новата учебна година. Основните училища вече ще обучават до 7-и клас. Всъщност това преструктуриране се състоя и предходните години – само една трета от учениците от основните училища оставаха в 8-и клас. Другото са промените в промените в подзаконовата нормативна уредба. Те са по-скоро корекция на това, което беше направено през изминалата година.

До голяма степен с тези промени изпълняваме ангажимента ни да облекчим административната тежест на учителите, да им дадем възможност да се концентрират върху същинската работа. Правим промени в наредба №10 – за организацията на дейностите в училищното образование. Предложили сме изцяло нов проект на наредба за приобщаващото образование, който предполага 10 пъти по-малко документи да бъдат попълвани от страна на учителите. Вървим и към промяна в системата на делегираните бюджети. Може би най-важното е действието на механизма за съвместна работа на институциите, който беше гласуван в началото на юли от Министерския съвет и в момента започва работата на терен по механизма.

По повод очакванията за години, в които системата ще изпитва глад за педагогически кадри, министърът сподели, че се подготвя програма, която да позволява на учители, които имат право на пенсия, да се ангажират в училищата за по-малко часове. В момента най-голям глад за млади учители има в малките населени места:

Има и педагогически специалисти – хора, които са придобили педагогическа квалификация, но не са се реализирали в училище – тоест има резерв на пазара на труда. Надяваме се и те да бъдат използвани. Имаме възможност и за това в учителската професия да бъдат включени хора, които са ангажирани в други професии. Това ще бъде също едно от направленията, по което ще работим.

Реализира се оптимистичният сценарий за новите учебници за II, VI и VIII клас и те ще бъдат при децата на 15 септември или най-късно на 18-и или 19-и септември там, където не са успели да достигнат за първия учебен ден. Продължават и ремонтите в училищата:

Ситуацията е сходна с всички предходни години. В една пета от общинските и държавните училища и детски градини се реализират ремонти – в близо 850 образователни институции. От тях, по вчерашна информация, в 22 няма да бъдат приключени ремонтите към началото на учебната година, но има всички предпоставки там да стартира учебният процес и те няма да продължат дълго след началото на учебната година.

Випускът на родените през 2010 г. е сходен на този на родените през 2009 г., но много деца са с адрес в чужбина. Очаква се благодарение на новия механизъм за приобщаване на децата вратите на училището и тази година да прекрачат около 70 000 първокласници, но все още не е ясен точният им брой. Заради децата, чийто майчин език не е български, които са прекарали голяма част от учебната година в чужбина, се планира допълнително обучение за преодоляване на натрупаните през годината дефицити в образованието и засилена подготовка по български.

Темата за обхващането, темата за предучилищното образование е ключова, бих казал, тя е задължително условие след това да продължат успешно в системата на училищното образование. Ако те не знаят български на входа на първи клас, още повече отсъствайки по този начин, много по-трудно е да бъдат интегрирани, много по-трудно е да бъдат ефективно включени в учебния процес и да наваксат изоставането, което имат…

Министърът е категоричен, че най-необходимото нещо в образованието е промяна в методите на преподаване:

За много от учебниците не е важна цветността или по-точно многоцветността. В момента имаме и черно-бели учебници. Някъде чух коментар, че обсъждаме дръжката на мотиката, а не това, което ще произведем като реколта, което беше много добро сравнение. Наистина най-големият проблем, най-трудно за промяна в образователната система е да променим учебното съдържание и начините на преподаване. Този въпрос е много труден за отговор – колко амбициозни са ни програмите и колко минимален е минимумът, който трябва да постигнат децата. Програмите ни са амбициозни от гледна точка на компетентностите, знанията, уменията, които трябва да придобият децата. Промените в учебните програми бяха насочени към ключовите компетентности, но това не е достатъчно. Трябва да се променят и методите на преподаване на учителите.

Интервюто на Веселина Миланова и Александра Михайлова с Красимир Вълчев можете да чуете в звуковия файл:

http://bnr.bg/post/100870000/kr-valchev-novite-uchebnici-shte-badat-v-klasnite-stai-za-15-i-septemvri

Споделете

GoTop