МИНИСТЪР ВЪЛЧЕВ: СТИМУЛИРАМЕ ОБУЧЕНИЕТО В ТЪРСЕНИ ОТ ПАЗАРА НА ТРУДА ПРИОРИТЕТНИ ПРОФЕСИОНАЛНИ НАПРАВЛЕНИЯ

МИНИСТЪР ВЪЛЧЕВ: СТИМУЛИРАМЕ ОБУЧЕНИЕТО В ТЪРСЕНИ ОТ ПАЗАРА НА ТРУДА ПРИОРИТЕТНИ ПРОФЕСИОНАЛНИ НАПРАВЛЕНИЯ

Стимулираме приема в приоритетните професионални направления, които се търсят от пазара на труда и с почти 50 % намалихме приема в професионалните направления, в които има нерационално търсене на висше образование. Това съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред участниците в кръглата маса на тема „Бизнес и висше образование“.

В хода на дискусията за несъответствието между броя на местата за първокурсници и този на кандидатстващите младежи министър Вълчев припомни, че от 2016 г. вече има възможност Министерски съвет да регулира приема само в държавните висши училища в съответствие с качеството, реализацията и очаквания недостиг на пазара на труда в съответното професионално направление. Това са направления, по които днешното търсене на пазара на образование е по-ниско в съответствие с бъдещите потребности на пазара на труда. Дават се и втори стипендии за студентите в приоритетни направления от няколко години, за да се стимулира включването на младите хора.

Обмисля се предоставяне и на трета стипендия за покриване на таксите в професионалните направления с най-голям очакван недостиг на пазара на труда – физически, химически науки, математика, съобщи министърът.

По време на форума стана ясно, че в сравнение с 2015 година, приемът в направленията „Икономика“ е намалял с 51%, в „Администрация и управление“ – с 61%, а в „Политически науки“ – с 41 %., посочи министърът. За сметка на това е увеличен приемът в частните училища по тези направления и сега стои въпросът доколко и там е необходима регулация.

В областта на професионалното образование в партньорството с Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) е изготвен списък на специалностите с очакван недостиг на пазара на труда и от есента за тях ще има допълнително финансиране, възможност за формиране на маломерни паралелки. Предстои утвърждаване и на т.нар. защитени специалности. Министър Вълчев обобщи, че с инструментите на политиката се правят опити за преструктуриране на приема, за да се увеличи предлагането в тези професионални направления. Той отбеляза, че държавният-план прием за тази година е преструктуриран с 5 % от профилирани към професионални паралелки. Ако миналата година съотношението е било 49% на 51%, то за тази година планът е 44 на 56 %. Занапред предстои преструктуриране към профили и професии, които се изучават в математически гимназии, към природни науки, информатика и най-вече специалности, изучавани в техническите професионални гимназии.

Министърът смята, че разходите за предучилищно и училищно образование имат най-висока норма на обществена възвращаемост, особено тези за предучилищно образование. „Не трябва да имаме колебания да инвестираме в образование. Утрешните инвестиции в образование започват с днешните инвестиции в учители“, заяви Вълчев по повод политиката на правителството за двойно увеличение на възнагражденията на педагозите. Ключово е да подобрим компетентностите, в които имаме най-голям дефицит – природо-математическите, новите умения на 21 век, посочи още министър Вълчев. Той определи като едно от големите достойнства на Закона за предучилищно и училищно образование това, че е възприел т.нар. компетентностен подход. „Ние не знаем днес какви специалисти ще ни бъдат нужни след 20-30 години, но сме сигурни, че всеки един ученик трябва да има езикови умения, всеки един трябва да има математически умения, по природни науки и новите умения – предприемачески, креативност и може би най-важното умение – да учи. Ако успеем тези неща да вплетем във всички програми и дейности по интереси, ще сме постигнали голяма част от задачата пред нас“, смята министърът.

Снимка БГНЕС

Споделете

GoTop