МОН ПОДГОТВИ НАСОКИ ЗА ДЕЙНОСТТА НА ЦЕНТРОВЕТЕ ЗА ПОДКРЕПА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ

МОН ПОДГОТВИ НАСОКИ ЗА ДЕЙНОСТТА НА ЦЕНТРОВЕТЕ ЗА ПОДКРЕПА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ

Центровете за подкрепата за личностно развитие ще предоставят физическа, психологическа и социална среда за равен достъп до образование и за развитие на способностите и уменията както на децата и учениците със специални образователни потребности, с хронични заболявания или в риск, така и на тези с изявени дарби. Подкрепата ще бъде обща и допълнителна и ще се определя според индивидуалните образователни потребности на всяко дете и на всеки ученик чрез организиране на дейности за развитие на способностите и дарованията им в областта на науките, технологиите, изкуствата, спорта, придобиването на умения за лидерство и други.

Това е записано в изготвените от Министерството на образованието и науката насоки за примерен правилник за устройството и дейността на центровете, които трябва да бъдат създадени към общините според новия Закон за предучилищното и училищното образование.

Общата подкрепа ще се изразява в занимания по интереси, кариерно ориентиране на учениците, дейности по превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение, педагогическа и психологическа подкрепа, грижа за здравето, логопедична работа, ранно оценяване на потребностите и превенция на обучителните затруднения, поощряване с морални и материални награди, осигуряване на общежитие. Допълнителната подкрепа ще включва индивидуална работа с дете и ученик по конкретен случай – за деца със специални образователни потребности, ученици с изявени дарби, с хронични заболявания или в риск. На тях ще се предоставя допълнителна психо-социална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, на зрението, на комуникативните нарушения и при физически увреждания. Заниманията в центровете ще са целодневни, полудневни и почасови в зависимост от конкретните нужди.

Общата и допълнителната подкрепа за личностно развитие ще се осигуряват там, където са децата или учениците – в детските градини, в училищата и в центровете за подкрепа за личностно развитие.

Формите, в които ще се провеждат занятията, могат да са масови, групови и индивидуални. Масовите включват публични изяви – конкурси, състезания, фестивали, изложения, прегледи, олимпиади, турнири, игри, празници, образователни, концертни и развлекателни програми. Груповите са школи, клубове, състави, ансамбли, хорове, филхармонии, секции, отбори, кръжоци, експедиции с учебна цел и други. Индивидуалните са за конкретни случаи.

Организацията на обучението и видът на формите се определят с плана за обучение, който се изготвя от ръководителите на групи и се утвърждава от директора на центъра. Контролът на обучението в центъра се възлага на директора и заместник-директора, както и на регионалното управление на образованието и МОН.

Споделете

GoTop