МОН ПУБЛИКУВА КАРТА НА ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ УЧИЛИЩА

МОН ПУБЛИКУВА КАРТА НА ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ УЧИЛИЩА

По-добре е да имаш професия, която гарантира сигурна работа, добра заплата и по-добър стандарт на живот, отколкото да си безработен с диплома за висше образование, каквато е например ситуацията в туризма, където едва 20% от завършилите си намират работа. Това заяви вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева днес на втората Национална конференция за развитие на професионалното образование в България, която е част от кампанията „Учи, за да работиш“. Конференцията бе открита от президента Росен Плевнелиев.

„Непрекъснато говоря за образование с премиера. Правителството, включително в лицето на премиера, ще има неотменно на фокус образованието в следващите години. И това е добрата новина“, обясни Кунева. Според нея подкрепата за образование минава през подкрепа за учителя.

„Имаме обща национална цел, може да спорим с кое да започнем първо – аз казвам с учителя, въпросът е да бъдем водени от една голяма цел – качество на образованието от детската градина до учене през целия живот. Осъзнаването на тези процеси като вечни е много важно, за да поставим не просто образованието ни, но и животът и икономиката ни на първо място”, подчерта министърът на образованието.

Министър Кунева посочи, че образованието е престиж. „Учи, за да работиш“ е чудесна първа крачка, а след това – „Работи, за да учиш винаги“ е следващата крачка, която се надявам, че след някоя и друга година може да бъде предмет на допълнително разширяване”, предложи Кунева.

Пред форума министър Меглена Кунева обяви, че на сайта на МОН вече може да се види карта, която представя в коя професионална гимназия какви специалности се изучават и къде има възможност за дуално обучение. Картата може да се види на сления линк:

(https://drive.google.com/open?id=1uGpTF_1KejbquErxsmnQI8pQtOY&usp=sharing).

Тази информация, която ще се обновява постоянно, ще е полезна не само за учители и родители, но основно е насочена към бизнеса, търсещ кадри.

Министърът представи и новите промени в Закона за професионалното образование и обучение, които са насочени към практическа и ориентирана към пазара на труда подготовка. Ориентирани са към повече практика в реална работна среда и възможност за участие на бизнеса във всеки един момент на обучението, обясни министър Кунева.

С промените в закона се разширяват функциите на общините, които най-добре могат да преценят какви кадри са най-нужни на региона, които да изберат сами да останат в него.

Първите ученици, които ще могат да учат по новия Закон за професионалното образование и обучение ще са постъпващите в 8. клас за учебната 2017-2018 г.

„Няма правителство, което да не иска да се похвали с резултатите в образованието, каза министър Кунева. Въпросът е какво сме готови да дадем, за да се случи това. Да бъдем водени от голямата цел – качество на образованието от детската градина до учене през целия живот, допълни тя. И определи осъзнаването на тези процеси като вечни за много важно, за да постави нашата икономика в релсите, които ще ни убедят, че се случват нещата”, каза просветният министър.

Заместник-министърът на образованието и науката Красимир Киряков представи възможностите за въвеждане на дуална система на обучение с европейски средства по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ – т.нар. ДОМИНО – 2.

„Основните проблеми пред бизнеса преди бяха трудно финансиране, много механизми за регулация от страна на държавата. Сега проблемът на бизнеса са квалифицираните кадри“. Това каза зам.-министър Киряков, който също участва в конференцията, организирана от „24 часа“ „Учи, за да работиш“.

От октомври министерството ще приема предложения по проекта ДОМИНО – 2, които ще се реализират от учебната 2017/2018. „Програмата има добре очертан инвестиционен приоритет. Търси се подобряване адекватността на образованието спрямо пазара на труда. Вторият приоритет е да се подпомогне трудният преход между образование и професионална реализация. Трябва да се реши и проблемът с младите, които не намират работа. Третата част е адаптирането на учебните програми, за да е успешен процесът“, уточни Киряков.

Споделете

GoTop