ОИСР ПРЕДСТАВЯ В БЪЛГАРИЯ ГЛОБАЛЕН ДОКЛАД ЗА СОЦИАЛНО-ЕМОЦИОНАЛНИТЕ УМЕНИЯ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ ЦЯЛ СВЯТ

ОИСР ПРЕДСТАВЯ В БЪЛГАРИЯ ГЛОБАЛЕН ДОКЛАД ЗА СОЦИАЛНО-ЕМОЦИОНАЛНИТЕ УМЕНИЯ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ ЦЯЛ СВЯТ

ОИСР е избрала България за представяне на глобалния си доклад за социално-емоционалните умения на децата от цял свят. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на откриване на училищна лаборатория за иновации в областта на позитивното образование в ОУ “Петко Рачов Славейков” в Стара Загора. По думите му всички страни-членки ще наблюдават онлайн събитието, на което домакин е София, а за него в страната ни пристига създателят на PISA д-р Андреас Шлайхер.

“Срещнахме тук толкова щастливи деца. Ако виждаме постоянно тези усмивки във всички български училища, това е най-голяма награда за нас и знак, че реформите в системата дават плодове”, каза министърът по време на откриване на лабораторията. По думите му вече две други подобни действат в София и луковитското село Дерманци, а в следващите седмици ще стартират и във Варна и Гоце Делчев. Всяка от тях действа в различна област – предприемачество, екология, проектно базирано обучение и др. “В професионален и емоционален план аз се чувствам лично свързан именно с темата на стартиращата днес лаборатория. Не само защото години наред съм работил за развитие на позитивното образование, но и защото то може да ни даде истинската промяна в обучителния процес, към която толкова се стремим”, подчерта още проф. Цоков.

Общо 787 деца се обучават в момента в старозагорското училище и всички те ще се възползват от иновациите в обучението, които ще бъдат разработени в лабораторията. Инициативата е съвместна с още 10 училища в страната и е с подкрепата на университетски преподаватели и изследователи. Тя се реализира по Националната програма на Министерството на образованието и науката “Иновации в действие”.

“Тази инициатива всъщност не е просто обмяна на добри практики и идеи, а изграждане на истинска мрежа от иновативни преподаватели и директори. Хора, които всеки ден работят за по-иновативното българско образование”, каза Галин Цоков. Според него това е нов момент от развитие на иновативната култура в страната.

“Що се отнася до позитивното образование – то съчетава идеята за високи постижения на база личностното развитие и щастие”, обясни проф. Цоков. Той акцентира, че позитивното образование е търсене на смисъл в образователния процес или “да набележим днес това, което искаме да променим утре”. По думите му то дава и чувство на принадлежност както на ученика, така и учителя и увереност, че са част от нещо по-голямо. “То дава и друга гледна точка в образователния процес – да не се фокусираме върху слабостите и празнотите на ученика, а да акцентираме на силните му страни. Защото всеки ученик има таланти и заложби и целта на образователната система трябва да бъде да ги открие и развие”, подчерта той.

Иновативните лаборатории са логично продължение на политиката на Министерството на образованието и науката за създаване на условия и подкрепа за развиване иновативна култура и прилагане на иновации във всички сфери на училищния живот, във всички училища в цялата страна, от най-големите до най-малките населени места. Всяка лаборатория генерира идеи, консултира и изготвя краен продукт (под формата на ръководство, пътна карта, развита стратегия, методическо помагало, картотека на иновативни практики и др., включително и в електронен вариант) за иновативни подходи, методи, форми и др. в съответното тематично направление.

Споделете

GoTop