С 10% СЕ УВЕЛИЧАВАТ УЧИЛИЩАТА, КОИТО ПОДГОТВЯТ СПЕЦИАЛИСТИ ЗА ТЕХНОЛОГИЧНАТА ИНДУСТРИЯ

С 10% СЕ УВЕЛИЧАВАТ УЧИЛИЩАТА, КОИТО ПОДГОТВЯТ СПЕЦИАЛИСТИ ЗА ТЕХНОЛОГИЧНАТА ИНДУСТРИЯ

С около 10% се увеличават училищата, които подготвят специалисти за технологичната индустрия. Това стана ясно при представянето на годишния доклад на AIBEST, който включва анализ на 802 български компании, занимаващи се с изнесени услуги бизнес процеси и на информационни технологии, както и центрове за развойна дейност. В събитието участва заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева.

“Имаме нужда от подкрепа на бизнеса и на цялото общество, защото не можем да чакаме десетилетия, за да се случат реформи в образованието. Квалифицирани специалисти са необходим на България, на инвеститорите, на компаниите сега”, каза по време на дискусията Наталия Митева.

От технологичния сектор са притеснени от ниските резултати на учениците и се опасяват от недостиг на кадри в средносрочен и дългосрочен план.

Митева посочи, че Министерството на образованието и науката заедно с ОИСР стартира стратегически инициативи, чиято цел е да се намали голямата ножица в резултатите между учениците, които живеят в различна социална среда и да се повиши функционалната им грамотност. Промяната в учебните програми е преход от наизустяване на знания към придобиване на реални умения и компетентности за живота. Като друг важен момент тя отбеляза необходимостта бизнесът да помогне с опита си за постигане на ефективни квалификации на учителите.

Според Митева от по-сериозна подкрепа се нуждаят профилираните гимназии, които са ключови за развитието на таланти. Необходими са и инвестиции в задържането на тези таланти в България. В тази връзка тя даде пример и с резултатите, които постига институтът INSAIT. „Трябва да подкрепим училищата, които произвеждат таланта на най-високо ниво да останат конкуренти и тази политика се нуждае от подкрепа на бизнеса“, каза Митева.

Тя апелира за активност и в промяната, която стартира в професионалното образование. По думите й над половината от осмокласниците се обучават в професионални паралелки – производствени, финанси, предприемачество, програмисти. В момента се правят промени в закона за професионално образование, предстои изготвяне на новия списък на професиите и учебните програми – да са по-гъвкави и съвременни. Ключово е участието на хора от високотехнологичния сектор в някои от в 22-та секторни съвета, които ще правят бъдещите учебни програми за професионалните паралелки, посочи още тя.

Бизнесът би могъл да помогне и за реализирането на нов проект в новата програма „Образование“, насочен към модернизация на професионалното образование, както и за въвеждане на дуално обучение във висшите училища. Зам.-министър Митева отбеляза, че с подкрепа от технологични компании предпазливо, но със сравнително добри стъпки спрямо световния темп, се въвеждат насоки за използване на изкуствения интелект в образованието.

В доклада, който бе представен днес, се отчита, че общо в 228 средни училища се подготвят специалисти в профили с езици, икономически или STEM. Все повече висшисти завършват специалности в сферите на математиката, информационните технологии и езиците – в над 70 % от университетите се подготвят специалисти в тези направления.

Споделете

GoTop