Смолян: Рецепта за успех в училище

Смолян: Рецепта за успех в училище

В Смолянско учениците са 10 000, а училищата 65, от които 29 защитени. 1100 деца всеки ден сядат в автобусите, за да отидат до най-близкото училище. От общо 10 общини 6 не разполагат с обществен транспорт. А това означава, че децата разчитат единствено на жълтите училищни автобусчета. И въпреки това, откакто се провеждат националните външни оценявания, резултатите на област Смолян я нареждат в челото. От 2012 г. до 2016 г. областта е първа на националното външно оценяване след IV клас и заема от първо до трето място на националното външно оценяване след VII клас и на ДЗИ. Децата на Родопите почти всяка година са сред носителите на Национални дипломи – пълен отличен от курса на обучение, пълен отличен на държавните зрелостни изпити и активно участие в обществени инициативи и проекти.

„75 училища завинаги затвориха врати от 1990 г. насам (без последните 6 години), като 35 са по програмата за оптимизация на училищната мрежа. Парите, получени от общините за „оптимизацията“, са над 10 млн. лв. и нито лев от тях не е постъпил в приемащите училища. Това нанесе огромни щети на региона“, споделят експерти от областта със заместник-министър Диян Стаматов. Той бе на двудневно работно посещение в Смолян. Посети училища и се срещна с директори и учители от областта.

„Повече училища няма да закривам“, категоричен бе в разговора с госта областният управител Недялко Славов. Неговият заместник – Андриян Петров, пояснява: „Затова запретнахме ръце и за две години извършихме рехабилитация на основната пътна мрежа. Сега довършваме няколко отсечки. Така децата, които всеки ден пътуват, много по-лесно и по-безопасно се придвижват до училищата и детските градини“. А когато първите есенни окраски обагрят планината, и област и общини започват подготовката за безопасното пътуване и през зимата. За да няма отсъстващи от училище деца.

Около 30% са маломерните паралелки в областта, малките училища също не са малко. „Не е важно дали паралелките са маломерни, важно е да има резултати“, категоричен е началникът на Регионалното управление на образованието Иван Муцевски. И споделя своя опит, за да имат децата равен достъп не просто до образование, а до качествено образование. Още преди да е започнала учебната година, както и в началото й, учителите, директорите и главните счетоводители на училищата преминават подготовка съобразно констатираните дефиците и планирани задачи. Когато е необходимо, подкрепа получават и от психолози. „Задачата пред нас е все повече да свиваме ножицата между най-високите и най-ниските показани от нашите ученици резултати в посока високия резултат. Това го прави по отработен модел и компютърна програма Регионалното управление на образованието. Правят го всеки клас, всяко училище, по всеки предмет. Затова с всяка година свиваме ножицата по посока високия резултат и това е главното, което наблюдаваме и оценяваме в работата на директорите и учителите, както и на експертите“, пояснява Муцевски.

В Смолянско отдавна са закрити помощните училища, както и всички специални училища. Децата със СОП са в масовите училища. Ресурсно осигурени са. Изградена е и подходяща подкрепяща среда. Затова и немалка част от тях се явяват успешно на външни оценявания. Според началника на РУО сега задачата е да се стимулират тези деца, които осигуряват подкрепа за своите връстници с проблеми.

Между 0,02 – 0,03% годишно са отпадналите преждевременно от училище млади хора. Това представлява около 5 – 6 деца – поредното постижение на област Смолян. Така наречените второгодници са едва 0,3% и това е най-високият резултат за цялата страна. Най-близо до този резултат е Кърджали – близо 0,5%. Това са данни на Института за пазарна икономика и те дават основание на експертите да поставят на Смолян за последните пет години четири пъти оценка 5 и една оценка „добър 4“ за 2016 г. (при максимална 5). Пред Средните Родопи е само София-град с пет оценки 5 за последните пет години. Областта е първенец и по обхват на децата в детски градини – 92,2%. За сравнение следващата е област Благоевград с обхват 88,2%.

И човек се пита, по-особени ли са децата на Смолян? Всъщност това са млади хора като всички останали свои връстници. Например единадесетокласниците от паралелка „в“ на езиковата гимназия „Иван Вазов“ в Смолян. Всяка година те пълнят голямата зала на Родопския драматичен театър „Николай Хайтов“. В нея се стичат не само жителите на областния център, но и от по-далечни градчета, села и махали, за да видят какво са подготвили и с какво ще ги изненадат техните деца. Събраните средства винаги се даряват за предварително избрана благотворителна кауза – най-често на човек, изпаднал в беда.

И понеже става дума за Смолянската езикова гимназия, нека припомним още няколко факта. В нея учат 450 ученици и техните постижения нареждат училището от години сред топ 100 на училищата в България. Задължително имат и ученик с Национална диплома.

Кой стои зад постиженията не само на това, а на всички училища в област Смолян – семейството, общността, и най-вече учителят. Той е навсякъде – в класната стая, в училищните коридори и дворове. Що за учител е това? Ако трябва да бъде описан с една дума – работещ. Или както споделя Атанас Милев – директор на СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в с. Върбина: „Отговорите е най-добре сами да намираме, работейки“. И това си личи по резултатите на децата от с. Върбина – училището е известно не само с певческите умения на поколения ученици в областта на родопските народни песни, но и с постоянно високи резултати в НВО, олимпиади и състезания. Впрочем автори на училищния сайт, от който може да се научи всичко за СУ „Св. св. Кирил и Методий“, са двама петокласници – Омар Караосманов и Синан Имамов.


Търсят се машиностроители. Има 1000 свободни места

1000 свободни места има само в машиностроителното предприятие на един от големите автомобилни европейски концерни, отворило врати в област Смолян. В същото време професионалните гимназии в региона също изпитват недостиг… на ученици. Причините не са само в голямата миграция и демографските проблеми. „За бъдещето на професионалните гимназии и професионалното обучение трябва да мислят и работят всички – директори, учители, общинска и областна управа, бизнес“, категоричен е зам. -министър Диян Стаматов. За да са пълни паралелките, са необходими куп условия. Децата да знаят, че завършвайки средното си образование, имат гарантирано работно място. Училищата да бъдат гъвкави в предлаганите професии. Най-сложна е задачата да се убедят общността и семействата в ползата от това още със средното си образование младият човек да има и хляб в ръцете.

„Имаме готовност да разширяваме и надграждаме проекта ДОМИНО, но истината е, че трудно се намират кандидати“, признава Диян Стаматов. Част от нея е и фактът, че от следващата учебна година професионалните гимназии ще имат още един конкурент – обединените училища.

Бъдещето на професионалните гимназии е тясно свързано и с учителската квалификация. Тя може много да допринесе за това от учебния план да отпаднат професии и предмети, които са били актуални преди десетилетия. Добрата вест е, че от януари 2017 г. перото за квалификация в училищния бюджет се увеличава от 0,8 на 1%. Около 6000 учители ще бъдат включени в различни форми на квалификация на национално ниво. Само по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ са предвидени 20 млн. лв. за квалификацията на учителите. Те ще бъдат много облекчени с новата форма на квалификация – дистанционната. Обучението продължава 3 дни в дистанционна форма. Следват два присъствени дни.

Заместник-министър Стаматов препоръча особено внимание да се обърне на квалификацията на преподавателите по предприемачество и по гражданско образование – новите предмети в българското училище.


Голямото учителско четене

На 5 октомври бе обявена инструкцията за най-големия и дълго чакан проект на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ – „Твоят час“. Това съобщи зам.-министър Диян Стаматов на срещите си с учители и директори от област Смолян. Първият етап е на стойност 140 млн. лв. и е за двугодишен период. Втората фаза също е на стойност 140 млн. лв. Срокът за подаване на кандидатурите изтече на 12 октомври. „По-важно е как ще се организирате и това трябва да стане до края на октомври, привличайки максимален брой ученици и учители. Работете по програмата, не стойте в изчаквателен режим“, препоръчва Диян Стаматов.

143 комплекта учебници за над 12 предмета за I и V клас ще бъдат издадени за учебната 2017/2018 г. За избора им тежката дума имат учителите. Учебниците ще бъдат на тяхно разположение около 15 ноември, след като бъдат оценени от учени и специалисти. До пролетта на следващата година учителите трябва да прочетат, обмислят и оценят предимствата и пропуските на всеки учебник. „Изключително важно е всеки учебник да бъде оценен от професионална гледна точка – коментира Диян Стаматов. И препоръчва: – Не се предоверявайте на познатата марка.“


Училище без насилие

Междучасието в училищния двор е винаги шумно. Но когато сградата и двора си поделят две училища, при това основно и гимназия, нещата стават още по-сложни. Но когато става дума за смолянското ОУ „Иван Вазов“ и за езиковата „Иван Вазов“, поводи за притеснения няма.

По неписано правило училищният двор изцяло е окупиран от най-малките. По-големите са добре дошли, стига да не пречат на игрите на малчуганите, които бързат да изразходят натрупаната енергия. И се чуди човек тези деца не се ли страхуват от агресия и насилие от страна на по-големите. „Училища без агресия и с високи резултати. Това сме ние. Просто си запазихме ценностната система“, гордее се началникът на РУО Иван Муцевски.


Общността

Съвременни спортни площадки, специално изградени футболни игрища с изкуствена настилка. След 26 години тънене в разруха отново отвори врати закритият басейн в областния град.

„Вече половин година се питам – откъде тези резултати в Смолянска област. Резултати, сравними с най-елитните училища на България. И сега, когато си давам сметка, колко е трудно срещи в подобен формат да се случат в големия град, получавам отговори и на най-кардиналния въпрос – как може в цяла една област отпадналите ученици да са едва 5 в година.“ Това споделя зам.-министър Диян Стаматов на срещата с представители на институции от три министерства – на културата, на вътрешните работи и на спорта.

Занимания с училищни театрални трупи са организирали актьори от Родопския драматичен театър „Николай Хайтов“. На срещата си със заместник-министър Стаматов нямаше разговори за пари, а за това как артистите да бъдат облекчени в пътуването си и до по-отдалечените училища в областта. Училища, до които няма регулярна транспортна схема. 200 деца само в едно училище – смолянското ОУ „Иван Вазов“, са обхванати в песенни, танцови и инструментални фолклорни групи. „Такова е положението във всички училища на областта – разказва хореографът Русанка Бодурова.

При такова фолклорно богатство едва ли някой ще очаква в сърцето на Родопите да има фенове и на латино танците. Но те не са малко, над 120 деца са организирани в школите по спортни танци.

Принос за образованието и възпитанието на децата от Родопите имат и над стоте читалища, които тази година отбелязват 150 години от организираната си дейност в региона. Регионалната библиотека „Николай Вранчев“ е не само с детски отдел, но и с богата палитра от инициативи за занимания с деца и ученици. Не по-малко интензивна е и политиката за работа с младежите на Регионалния исторически музей „Стою Шишков“, в който има и музеен педагог. Музеят е сред първите в страната с реална програма по инициативата „Училището в музея. Музеят в училището“. Има и дългосрочна образователна програма „Музейна лаборатория за млади изследователи“, предназначена за студенти в местните университети и за гимназистите със специален интерес към историята, археологията и краезнанието.

Служителите от Районната служба „Пожарна безопасност“ в Смолян са поели шефство на младите скаути. А Младежкият доброволен отряд към службата това лято зарадва своите патрони и областта със златния си медал от състезание по правилата на CTIF за „Млад огнеборец“ в Германия.

„Бил съм учител и мога да кажа, че заниманията по физическо възпитание в училище трябва да се водят само от дипломирани специалисти – казва Николай Митев от Областната дирекция на вътрешните работи. –Превантивната работа с децата ни е приоритет за всички институции от няколко министерства. Миналата година обучихме 25 деца от областта на правилата за безопасен интернет. Днес те са „учители“ на своите връстници. От 1999 г. имаме и Детска полицейска академия. Организираме Ден за борба с дрогата, както и конкурс под наслов „Не на дрогата“. В Смолян имаме и Детско полицейско управление.“

В Смолян няма училище без футболен отбор, който да не е снабден със специална футболна екипировка. Треньори са специалисти с европейски лиценз за работа с деца – включително и две треньорки, за да се развива футболът и сред момичетата. Вече 4 години в областта се провежда футболен турнир на детските градини.

Споделете

GoTop