УЧЕНИЦИ ОТ МАЛКИ НАСЕЛЕНИ МЕСТА ПОСТИГАТ УСПЕХИ НА НАЦИОНАЛНИТЕ ИЗПИТИ

УЧЕНИЦИ ОТ МАЛКИ НАСЕЛЕНИ МЕСТА ПОСТИГАТ УСПЕХИ НА НАЦИОНАЛНИТЕ ИЗПИТИ

Проект BG05M2OP001-5.001-0001 „Равен достъп до училищното образование в условията на кризи“ е финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. На работна среща експерти от Регионалните управления на образованието отчетоха напредъка по дейностите. По този повод пресцентърът на МОН подготви интервю с Катя Димитрова, експерт в РУО-Габрово.

Г-жо Димитрова, как оценявате напредъка на училищата в област Габрово по проект „Равен достъп до училищното образование в условията на кризи“, финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“?

Като екип ние се справяме добре. Училища в област Габрово са малко и точно за това се опитваме максимално да ги включим във всички дейности по проекта. Успяваме и мога да кажа, че 100 % от училищата са включени в него.

В кои дейности са най-активни?

Училищата много активно се включват в обученията, които дават възможност на ученици от уязвими групи да придобият умения за работа в електронна среда. На родителски срещи са представени дейностите по проекта, особено за бъдещите първокласници. Учителите представяха на децата и възможностите за достъп до електронно четимите учебници в новата платформа, която създаде Министерството на образованието и науката – https://edu.mon.bg. Платформата предлага на учениците достъп до богат набор от безплатно дигитално образователно съдържание, т. нар. Дигиталната раница. Тя е разработена по проект „Образование за утрешния ден“ по ОПНОИР. В нея учителите могат да създават свое съдържание, като по този начин обогатяват библиотеката на платформата, предлагайки интересен и разнообразен учебен материал. През септември месец ще предложа на ръководителите на групи да се обърне специално внимание на Дигиталната раница. Забелязваме голям интерес и към допълнителните обучения по различни предмети, а новопостъпили педагогически специалисти се включват и в обученията за усъвършенстване на уменията им за преподаване на занимания от разстояние в електронна среда.

Родители и ученици осъзнават ли ползите от допълнителните обучения и какви резултати постигат?

Да. Учителите споделиха с мен за техния напредък. В учениците се забелязва добро усвояване на материала, по специално при тези, на които предстои Национално външно оценяване (НВО) или на тези, на които им предстои полагането на поправителни изпити след приключването на учебната година. Учителите най-добре знаят какви затруднения са имали учениците преди обучението и какви резултати са постигнати. А те са добри. Повече групи с допълнителни обучения имаме в малките населени места, където децата нямат възможност да бъдат подпомагани по друг начин. Те не взимат частни уроци и се справят успешно с изпитите от НВО. Така директорите на училища осъзнаха, че това е една много добра възможност за допълнителни знания.

По проекта възможност за обучения по български език имат и ученици от Украйна.

Да, имаме ученици от Украйна, основно в начален етап. Някои дойдоха с познания по български език, но за други той беше изцяло нов. Колегите, които направиха това допълнително обучение по български език виждат желанието на децата да усвоят езика. В разговор с родителите е ставало ясно, че учениците имат желание и ползват у дома българска литература и букварчета, което им помага и за подготовката вкъщи. От първостепенното значение е да се придобие интересът към езика. Ако има желание у децата се постигат и резултати. По-малките ученици имат голямо желание и когато материалът им е поднесен интересно с игри и картинки, то тогава той се усвоява по-бързо.

Споделете

GoTop