ВАНЯ КАСТРЕВА, ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА: ПЪРВОЛАЦИ И ПЕТОКЛАСНИЦИ ЩЕ СА С ИЗЦЯЛО НОВИ УЧЕБНИЦИ ДРУГАТА ЕСЕН

ВАНЯ КАСТРЕВА, ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА: ПЪРВОЛАЦИ И ПЕТОКЛАСНИЦИ ЩЕ СА С ИЗЦЯЛО НОВИ УЧЕБНИЦИ ДРУГАТА ЕСЕН

– Г-жо Кастрева, как върви записването за елитните гимназии?

– На трето класиране има единични свободни места и в най-желаните гимназии

Важно е родителите да прецизират възможността за участие в него, отчитайки че това участие може да се случи само с оригинал на удостоверението за завършен 7-и клас. Така записали се ученици ще загубят местата в училището, в което са били до този момент.

– Какъв е коментарът ви за резултатите от матурите и външното оценяване? Не е имало досега 15 000 двойки на изпита по математика след 7-и клас

– За съжаление, не може да се похвалим. Не бих искала обаче учениците на този випуск да се чувстват като най-лошо представили се. Обучението е динамичен процес. Винаги има голям процент на обективни обстоятелства и на субективен фактор. Ако на националното външно оценяване по математика са се представили не толкова добре, има други области, в които са се представили добре. Средният резултат на випуска е съизмерим с този на предишните випуски.

Индивидуалният подход е един от ключовете към успеха. Надявам се, че в следващите външни оценявания по математика и колегите ще си направят изводите, че е добре да вървим към други нагласи на оценяване, да осъвременим методиката на преподаване, да работим за общата мотивация за учене. Важно е да научим децата да анализират и да ползват знанията. Добре е все по-малко да мислим за академично възпроизвеждане на знания, а по-скоро за творческото му прилагане. Може би това е една от причините за по-слабите резултати по математика тази година. Забелязахме и друга тенденция – че по-малко са учениците, които са се включили да работят по втория модул. Това е тревожно, защото означава, че децата не са мотивирани да покажат всичко, което знаят, че бързо се предават пред трудностите. Да участваш в състезание, е опит, който ще ти е полезен, независимо от резултата.

– Кога скалата с превръщане на точките в оценки ще е ясна преди изпита?

– Сегашното положение създава усещането за манипулиране на резултата, но не е така. Предварително заявена скала няма да е обективна, защото тя трябва да отговаря на критериите на съответните задачи. Комисията никога не може да бъде категорична, че задачите на всеки изпитен вариант имат абсолютно еднаква тежест. Гъвкавостта не е белег за слабост, а предпоставка за адаптивност, за обективност. Хората остават с погрешното впечатление, че се опитваме да бъдем снизходителни към децата. Истината е, че сме се постарали да бъдем справедливи. Тази година както към зрелостниците, но и към всички изпитвани ученици искахме да бъдем справедливи, давайки им шанс да бъдат поставени при равни условния.

– И все пак няма ли да промените положението със скалата?

– В правото на министъра е да утвърди скалата за оценяване и това е въпрос, който той категорично ще заяви в публичното пространство.

– Какви куриози уловиха камерите тази година?

– Неспазване на правилата. Големият проблем е, когато проявим безразличие към нарушаването им. Моите колеги учители трудно разпознават как ще са полезни на децата. Ученици ползваха втори телефон, макар и малко скрито, но не толкова, за да бъде забелязано от камерата. Имаше случаи, в които камерите видяха ползването на други смарт устройства.

– Колко квестори бяха уволнени след матурата?

– Няма уволнени колеги, но за над 80 учители са предприети дисциплинарни процедури. По-важно беше всеки да види и осъзнае грешката си и да не я допуска втори път.

– Има ли резултати от проверката на МВР за изтичането на матурата по български език?

– Продължават различни формати на разследвания. Не бих искала да прехвърляме отговорността на МВР. И ние анализираме предпоставките, довели до възможността зрелостниците да преписват. Те са свързани с тези условия на пренебрегване на отговорността на квесторите. Трябва да се намерят тези хора, които в интернет пространството предлагат теми и към тях да се приложи най-строгата санкция на закона, включително и към хората, от които те получават информация.

Звучи като организирана престъпност, към която трябва да покажем непримиримост.

– Сигурно имат и човек в министерството?

– Не бих казала, затова и съдействахме на разследването. За нас е важно да се пресекат всякакви опити за изтичане на информацията. В мига, в който в 8 часа оттук „тръгне“ изпитният вариант, в 8 часа и една минута до изпитния материал вече имат достъп стотици хора. В следващите няколко минути са хиляди. Не смятам, че някой може да гарантира коректното изпълнение на задълженията на всеки, участващ в провеждането на изпита. На матурите тази година се явиха над 58 хиляди зрелостници. Как може да гарантираме, че при толкова напреднали технологии няма някой през интернет да предаде получения изпитен вариант. Предлагат се всякакви устройства. Това е бизнес система. Предизвикателството е да покажем, че човешкият фактор е по-силен от техниката.

– Какво ново ще има догодина?

– През следващите няколко седмици на публично обсъждане през сайта на министерството ще бъде подложена промяната в организацията на матурите. Ще разпишем ясни правила, за да бъдат зрелостниците наясно в кои случаи се анулира работата, какво следва от нарушаването на правилата. Ще наблегнем на видеонаблюдението, включително чрез въвеждането на квестор, който да наблюдава екрана през цялото време на изпита. За да не реагираме, след като нещата вече са се случили. Записът за нас е ценен, защото можем да идентифицираш проблема, сега обаче можеш да реагираш на момента. Това е ефективният контрол. След анализа на резултатите установихме, че има работи на зрелостници, които са идентични

Това беше основанието отново да прегледаме видеозаписите. Видяхме, че причините за това е възможността да се помага на зрелостниците чрез допускане на преписване или говорене в залата.

– Предстои да се приеме изцяло нов закон за средното образование, какво радикално ще се промени?

– За революционни промени не може да говорим, но много важно е, че законът ще отговори на потребността на времето. Ще заложи политики, които да са градивни. През новия закон ще се уреди подреденост в системата. Сега понякога има трудности при преместването на ученик в друга паралелка. От друга страна, въвеждането на необходимостта от по-голяма практическа насоченост на образованието през възможността на усъвършенстване на учебните програми. Даването на възможност за профилиране в последните 2 класа на гимназията, включително чрез въвеждане на дуалната форма на обучение в професионалното образование. Даване на училищна автономия. Централизацията шаблонизира продукта на образователната система. Новият закон залага на партньорството в системата. Дава още един интересен аспект на публичност чрез въвеждането на обществен съвет. Всъщност публичният контрол в образованието е старото училищно настоятелство, което е в основата на възрожденското училище. Точно през гражданското общество сме съградили едни от най-добрите училища. Настоятелите са контролът, съвестта и креативността. Опитваме се да открием полезното на опита от времето чрез въвеждането на различни институции, които да гарантират прозрачност и ангажираност на партньорите.

– Учителят да се уважава със закон не е ли обидно към гилдията?

– Авторитетът на учителя се гради от самия него, но през тази разписана норма законодателят иска да покаже колко важна е фигурата му в обществения живот. Да си учител, не е просто служба, а мисия.

– Приемате ли решението държавни пари да се дават и на частните училища?

– Това, което е безспорно, че децата на България са едни за всички ни. Когато създаваш норма за задължителност, трябва да гарантираш изпълнението. В зависимост от разчета на средствата законодателят ще реши какви ще са стъпките. Темата събуди разнопосочни мнения, но образователната система на частните училища е елемент от общата система. Тя дава цвета и възможността за избор на родителя.

– Кога ще има нови учебници?

– Ако проектът на закон бъде приет на второ четене от Народното събрание, нови учебници за 1-и, 5-и и 8-и клас може да имаме от учебната 2016/2017 година.

***

– Родена е на 5 януари 1960 г. в София

– Завършила е история в Софийския университет и магистратура по образователен мениджмънт

– Била е редактор на документална литература, учител по история в 119-о СОУ „Акад. Михаил Арнаудов“ и директор на 2-о СОУ „Акад. Емилиян Станев“

– От 2006 г. е началник на Регионалния инспекторат по образованието в София-град

– Автор на помагало по история за зрелостници и кандидат-студенти, както и на статии за образование

– На 13 август 2014 г. става служебен зам.-министър на образованието и науката

– Заместник-министър на образованието и науката в сегашното правителство

Ярослава ПРОХАЗКОВА

24 Часа – стр. 1, 13

http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=4869268

Снимка: Десислава КУЛЕЛИЕВА

Споделете

GoTop