ЗА ПЪРВИ ПЪТ ОИСР ПРЕДСТАВЯТ СВЕТОВНИЯ СИ ДОКЛАД ЗА СОЦИАЛНО-ЕМОЦИОНАЛНИТЕ УМЕНИЯ В БЪЛГАРИЯ

ЗА ПЪРВИ ПЪТ ОИСР ПРЕДСТАВЯТ СВЕТОВНИЯ СИ ДОКЛАД ЗА СОЦИАЛНО-ЕМОЦИОНАЛНИТЕ УМЕНИЯ В БЪЛГАРИЯ

Истински големите успехи се постигат от щастливи ученици. Това каза министърът на образованието и науката Галин Цоков преди представянето на проучването на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие за социалните и емоционални умения (ОИСР) на 15-годишните ученици. По думите му темата за социално-емоционалните умения е ключова както в световен план, така и за България.

„Данните от изследването за социално-емоционалните умения следва да намерят отражение в политиката и практиката“, посочи министърът. По думите му става дума за политики в образованието, които да допринесат за развитие на социално-емоционалните умения, да се подобри допълнително нормативната уредба при необходимост, да се планират обучения за повишаване на уменията на педагогическите специалисти за развиване на социално-емоционалните умения в децата и учениците. Друга политика, според него, трябва да е насочена към изграждане на т.нар. „цялостно-училищен подход“, чрез който може ефективно да бъде изградена среда за култивиране на отношения и поведения в резултат на основните социо-емоционални компетентности, като емпатия, доверие, толерантност, саморегулиране, емоционален контрол, устойчивост на стрес, сътрудничество, съпричастност, доброволчество.

„В посока на подкрепа на учителите при осъществяване на дейността им с учениците е екипната работа между учителите и другите педагогически специалисти, която включва обсъждане на проблеми и обмяна на добри практики при работата им с децата и учениците“, посочи министър Цоков. Според него само така ще се повиши ефективността на педагогическите подходи – чрез осъществяване на супервизия и използване на подхода за групи за взаимопомощ и личен опит при разрешаване на различни казуси.

„Успехът на учениците не е задача само на учителите, а на цялото общество. Затова приветстваме формати като този, който е пример за сътрудничество между държавния сектор, международните организации, филантропските организации, гражданския и бизнес сектор. Форуми като днешния показват как трябва да работим заедно за успеха на всяко дете“, заяви министърът на образованието и науката. Той отбеляза още, че данните от международните изследвания са полезни за образованието и се надява оповестяването на доклада в България да е добър знак за промяна.

Глобалният доклад бе представен от Андреас Шлайхер, директор „Образование и умения“ в ОИСР, който специално благодари, че инициативата за изследването стартира от България. В него са взети предвид оценките на учениците по три предмета – математика, четивна грамотност и изкуства.

„Трябва поставим акцент върху уменията, които ни правят човеци, което не означава, че трябва да сме по-лоши в математиката“, каза д-р Шлайхер. Той добави, че в училище трябва да разбират какви са талантите на учениците. По думите му креативността и любопитството са в основата на развитието. Той отбеляза още, че е важно за успеха младите хора да са настоятелни, отговорни и да искат да са лидери.

Учениците с по-добри социално-емоционални умения като цяло получават по-добри оценки и се справят по-успешно с учебния материал. Успяват и мотивираните, и настоятелните. Любопитството и отговорността помагат за по-високи резултати, са част от изводите в проучването в различни държави. Установено е още, че толерантността и съчувствието, както и оптимизмът, също водят до по-добри резултати по математика.

Социално-емоционално умения подпомагат академичното развитие, помагат за справяне със стреса, за преодоляване на притеснения от изпитване, а също и за водене на здравословен начин на живот, отбеляза д-р Шлайхер. По думите му пропускането на закуската, както и липсата на зеленчуци и плодове в храненето, липсата на сън също влияят на успехите на учениците. Според него е необходимо укрепване на емоционалната устойчивост. Той определи като притеснителни данните, че 15-годишните ученици се справят по-зле от 10-годишните, в областта на любопитство и творческо начало. То става, защото училището не развива тези умения.

Работата с данни помага при формиране на политиките, инвестициите и програмите, на образователния модел, отбеляза заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева след представянето на резултатите за България от изследването на ОИСР за социално емоционалните умения на 15-годишните ученици. Тя съобщи, че по програма „Образование“ на ЕС се поставя силен акцент за преодоляване на социални неравенства – работа с деца в неравностойно положение, уязвими групи и други.

Според нея поставянето на акцент върху развитието на социално емоционални умения на учениците са съществена част от рецептата за развитие на образованието в България. „За нас е чест като държава да сме домакин на петото поредно събитие на ОИСР“, каза тя.

По думите й посоката, която работи МОН, е да се постигне качествената промяна в методите на преподаване. Търсим промяна в поведението на учителите, в манталитета и най-вече в индивидуалното внимание към всяко дете. Тя отбеляза, че развиване на новите умения трябва да се постига по всички предмети.

Наталия Митева отбеляза специално полезната работа между МОН и УНИЦЕФ по Програма “Стъпки заедно” на МОН и УНИЦЕФ, която се фокусира в/у превенция на агресията и развиване на социално-емоционални умения. Тя отбеляза, че през последните години се прилагат устойчиви политики, насочени към превенция и интервенция на насилието и тормоза и за създаване на подкрепяща и сигурна образователна среда.

„Когато говорим за социални и емоционални умения става дума за кураж, смелост, съчувствие, умения да общуваме с другите хора. Именно тези умения ни правят хора в света на изкуствения интелект, но често пъти виждаме оценките, а не виждаме други неща, целта ни е да направим невидимото видимо и да го променим“, каза д-р Андреас Шлайхер от ОИСР.

„В нашата образователна система няма фокус върху социално емоционалните умения. Не успяваме да свържем добрите намерения с инструментите – учебните програми, които бяха изработени без ясно задание. Ако имаше такова, то трябваше да е по-малко знания, повече умения, компетентностния подход не е докрай реализиран. Това каза по време на форума председателят на Комисията по образованието и науката Красимир Вълчев. По думите му колкото по-амбициозни са програмите, толкова по-лоши са резултатите, затова трябва да се освободи време.

„Министерството на образованието и науката започна с концепция, това е по-бавният подход, но по-работещ. Трябва политически консенсус, този път промяната трябва да се случи. Това е свързано с оценяването, помощта от ОИСР е ключова. Тази концепция трябва да е задание на работните групи, като идентифицираме грешките“, каза Вълчев.

Събитието с изводите от проучването на ОИСР бе излъчено от София в над 20 държави, домакин на форума беше фондация „Лъчезар Цоцорков“, които организират и провеждането на изследването в страната ни. Форумът бе открит от вицепрезидента Илияна Йотова.

Сред участниците са още д-р Стефани Джоунс, директор „Социално-емоционални умения” към университет „Харвард”, д-р Алия А. Самюел, президент на института CASEL, САЩ, Йоахана Лаисаари, зам.-кмет по образованието на Хелзинки, Финландия, Шалейндра Шарма, съветник по образованието в Индия, Ракел Tейшейра, секретар по образованието от Бразилия и др. В събитието чрез онлайн връзка се включи и първата дама на Украйна Олена Зеленска.

Споделете

GoTop