ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПЕТЪР НИКОЛОВ: ДИГИТАЛНАТА РЕВОЛЮЦИЯ ИЗИСКВА НОВ НАЧИН НА ОБРАЗОВАНЕ

ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПЕТЪР НИКОЛОВ: ДИГИТАЛНАТА РЕВОЛЮЦИЯ ИЗИСКВА НОВ НАЧИН НА ОБРАЗОВАНЕ

„Начинът, по който се образоваме трябва да премине на друго ниво, защото дигиталната революция, в зората на която живеем, го изисква и напомня за други такива промени – книгопечатането, първата поява на медиите, всеобщата грамотност.“ Това каза заместник-министърът на образованието и науката по време на лекция от цикъла MASTЕRCLASS WORK 4.0 днес в ЮЗУ „Неофит Рилски“ в Благоевград.

Той посочи, че човешката история преминава през много перипетии, но в общи линии се смята, че има няколко революции, които променят хода на събитията. Първата е неолитната или земеделската, втората е индустриалната, а третата е дигиталната. По думите му всяка от тях е променила изцяло живота на хората и се е отразила на демографията, на продължителността на човешкия живот, на свободата на хората и на неравенството между тях. Технологиите и дигитализацията изискват промяна, а за да настъпят промени в рамките на едно поколение, трябва да се смени начинът на образоване на децата и на хората изобщо.

Петър Николов заяви, че през последните годините Министерството на образованието и науката провежда политика на дигитализация на училищата и за това се влагат изключително много средства – да се закупи техника, да се квалифицират учителите, да се използва интернет и социалните мрежи за постоянна връзка между учители, родители и ученици.

В сферата на висшето образование обаче действията закъсняват и все още има много за наваксване. Според него в университета трябва да се придобиват конкретни знания и умения, които да надхвърлят знанията на преподавателя, и които да отговарят на изискванията на пазара на труда.

Заместник-министър Николов се спря на три основни насоки, по които се работи в областта на висшето образование. Първата е осигуряване на технологична възможност университетите да влязат в дигиталната епоха. Втората е инвестиране в млади преподаватели, в докторанти и специализанти, за които има създадена специална научна програма с финансиране от 15 млн. лева и 3-годишен период на действие, и третата е осигуряване на възможност държавата да подкрепи научни пробиви за привличане на специалисти от световна класа, които да работят у нас. Защото нищо не може да промени толкова много икономиката на страната ни, колкото сериозни инвестиции и голям пробив в сферата на технологиите.

В събитието взеха участие още президентът на КНСБ Пламен Димитров и председателят на синдикат „Висше образование и наука“ доц. Лиляна Вълчева.

Пламен Димитров отбеляза, че Министерството на образованието вече е отделило около 90 млн. евро, за да се подобрят нивата на компетентностите в образователната сфера.

Споделете

GoTop